tisdag 29 september 2009

Villaägaren


Har äntligen gjort slag i saken och köpt min kaffeburk som jag sneglat på länge länge men tyckte var onödigt dyr. Men till slut struntade jag i att var dumsnål (en kaffeburk har man väl ett tag) och beställde från Countrystyle.se.
Döm om min förvåning när jag satt och bläddrade och läste i nya numret av tidningen Villaägaren som damp ner i brevlådan igår. På sidan 79 skriver de om lite olika bloggtips med inspiration för ombyggnad och hemmafix. Men längst ned i notisen tipsar de även om inspiration till att bygga hus: "Några bloggar om husprojekt som kan inspirera: rosenholm.blogspot.com..." Helt otroligt!!!! Tack för det Villaägaren.

Vi har inte målat på några dagar nu. I helgen koncentrerade vi oss på vår fest som var en kombinerad födelsedags/inflyttningsfest. Vi var 11 st, men skulle egentligen varit mer än det dubbla, men folk hade fått förhinder eller redan andra planer. Tur var det, för att fixa sittplatser och mat till 30 pers är inte helt lätt. Men apropå målandet så tror jag att vi behöver försöka hitta någon dag till att måla det sista och andra lagret på takstolar. Jag ska se till att gå över ändträet ordentligt också innan det riktiga regn- och ruskvädret börjar. Vilket kan bli när som helst.

Johan har rensat hela garageplattan från virke och bråte som låg där. Nu har vi frågat vår byggar-B om en offert för att få hjälp med att mura upp bakväggen på garaget. Vecka 42 levereras garaget och den 17 oktober kommer några kompisar för att hjälpa oss att få upp det. Det borde egentligen inte vara så svårt att mura själva, men Johan blev lite osäker ändå. Det skulle vara tråkigt om det blir fel... Vi får se vad B ska ha för att göra jobbet innan vi tar nästa steg. Men om vi gör det själva behöver vi börja på lördag för att vara säkra på att hinna innan leveransen.

Själv börjar jag bli lite inredningsotålig. Vardagsrummet där uppe ser så tomt och tråkigt ut med bara en fåtölj och ett litet bord. Det börjar bli dags att ta tag i detta nu, så att vi har ett rum till att vistas i. Jag har nästan en helt klar bild i huvudet hur jag vill ha det. En vit (!!! smart med två små barn??) Howard-inspirerad soffa, vita gedigna bokhyllor behöver köpas in. En snygg matta kanske och lampor att ha i fönstret. Vi behåller fåtöljen och pelarbordet som min morfar har byggt. Ska försöka fixa fram lite mer bilder snart.

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Känner så väl igen mig när det gäller inredningen. Eller hmmm. Det mesta.

Kul med villaägaren! :)

Rosenholm sa...

ja, vi har väl lite olika stilar såklart, men själva förfarandet och suget efter att få klart mer känns som att vi har gemensamt ;-)
/Bärbel