onsdag 21 april 2010

Köksträdgården är på gång

Man är ju novis när det gäller att odla och plantera, det är i varje fall något som är säkert. Igår sådde jag och Isac sallad, rädisor och örter i våra nyinköpta pallkragar. Jag kunde svagt minnas att jag gjorde samma sak med min mamma och pappa när jag var liten. Det var lite kul då kommer jag ihåg. Och spännande när de små fröerna efter några dagar visade upp sig i form av små små ljusgröna groddar som stack upp ur jorden som små spinkiga sköra fingrar. Det bästa jag visste var att springa och skörda färska rädisor, bre en macka med smör, tunt skivade rädisor och lite salt. Mmmm. Det ska jag lära Isac också. Bara det tar sig, för det vet man ju aldrig. Gjorde vi rätt egentligen? Men vi gjorde precis som när jag var liten, tror jag. Vi gjorde spår i jorden med hjälp av ett skaft, strödde i fröna och täckte med jord. Vattnade lite och täckte över pallkragarna med plast. Jag är nybörjare och fick läsa på varenda fröpåse för att se om det verkligen var såhär man skulle göra. Nu är det bara att hålla tummarna.

Kryddträdgården har också fått några nya medlemmar, en oregano, salvia, rosmarin och timjan. Förra årets citronmeliss och annanassalvia har skjutit egna nya små skott och kommer nog att bli fina i år också. Rabarbern är knubbig och fint rosa/grön. Läste i en tidning igår att potatisen ska sättas först när det är säkert från nattfrosten. Alltså inte riktigt ännu. Igår såg jag att mina nyinköpta pelargoner i blomlådorna tyckte att natten hade varit för kall. Hm. Det borde jag kanske vetat.... Novis...

2 kommentarer:

Erika sa...

Låter jätte trevligt att dela sina barndomsminnen med sitt eget barn. Hoppas han tyckte om det lika mycket som du gjorde.

Carin sa...

Åh, vad kul att få så, jag får vänta tills nästa år, det fungerar inte i år för mig. Du får berätta hur det går sedan.
/Carin