tisdag 26 maj 2009

En månad kvar till flytt


Nu är det inte mycket kvar tills huset är klart. Ovan ser ni våra fina fönsterbänkar i Kinnekulle-sten. Ingick som standard och som vi är mycket nöjda med. Inga fler fula märken efter krukorna mer. Nu är även alla lister och foder på plats, omålade än så länge, men ska målas så fort köket och tapeterna i hall och kök kommit på plats. Nu sitter också trappan uppe och jag har varit på andra våningen och kollat. Mäktigt. Nu känns huset stort helt plötsligt. I början, när väggarna knappt kommit på plats kändes huset och rummen ibland ynka små, men nu, nu känns det alldeles perfekt!

I helgen var Johan och några kompisar i huset och skruvade ihop våra garderober som levererats från Ikea. Snabbaste tiden blev 4,12 för en garderob tror jag. Nu ska byggar-B bygga in dem med takanslutning och lister.




I lilla badrummet nere ser duschhörnan ut såhär. Här kommer det så småningom duschdörrar i glas. Det blir ett ljust fint rum och denna vecka kommer badrumsmöblerna tillsammans med köket från Vedum.


I tvättstugan står det en massa saker som färgburkar och kakellådor, men i kanterna kan ni se vårt fina klinker som vi blev supernöjda med. Och som av en händelse, utan att vi medvetet tänkt på det, blev klinkern i tvättstuga och i hallen utanför väldigt lika, fast olika storlekar. Passar perfekt ihop. I tvättstugan ska diskbänk och bänkskivor på plats härnäst. Värmepannan kommer lite senare och till sist kommer tvättmaskin och torktumlare.


Här är golvet som ligger i hela huset. Ekparkett som jag tror att vi kommer vara nöjda med. Ett tag hade vi ju tänkt ha en mörk ekparkett med breda plankor, men jag tror att vi skulle tröttnat på ett mörkt golv snabbare (i varje fall intalar jag mig det) och dammet kommer inte synas lika snabbt mot detta, he he he.


Kaminen med glasskivan som vi bestämde oss för i sista minuten. Annars hade det blivit någon svart plåtplatta eller nåt...


Plåttaket på burspråket på baksidan är nu på plats, likaså stuprören.

Nu är även mark-C klar med hela tomten. Matjord och odlingsjord ligger på plats och så fort vi har flyttat in ska vi beställa färdig gräsmatta. Det var inte så dyrt som vi trodde. Det som kostar är ju allt förarbete och det är ju redan gjort. Där det ligger singel ska vi bygga altan. Kanske börjar med det nu innan inflyttningen.

Ja, inläggen haglar ju inte just nu precis, men det finns en hel del annat som måste tas omhand just nu. En stor del av min tid går ut på att jaga sömn, lite här och lite där. Det byts en del blöjor också... Men vi har det himla mysigt!!!! Snart kommer fler bilder. Måste visa trappan snart som jag är så himla nöjd med.






2 kommentarer:

Pernilla sa...

Mine gut! Vilken fart ni har!!! Ni ligger ju långt före vårt bygge trots att ert hus levererades efter!!!! Jag är galet avis nu! Tänker inte läsa din blogg förrän jag har flyttat in. ;)

Rosenholm sa...

Hi hi, ja det går supersnabbt! Det kommer det göra för er också. Det är ju inte långt kvar för er heller. :-)
/Bärbel