onsdag 6 januari 2010

Att bygga garage!

Det var ett tag sist, vi har tagit ledigt från både bygge och blogg nu är vi tillbaka.
Nu är det Johan, som skriver, jag vill bara summera lite kring garagebygget.

Vilken lärorik resa detta har varit, allting har gått relativt bra, jag tillsammans med bekanta har gjort en strålande insats och utan hjälp hade det inte gått att resa det är ju helt klart. Jag tar en kort genomgång om dom olika momenten samt lite priser så ni vet vad som väntar.

1. Grundplattan, gjuten isolerad platta cirka 24 Kvm, pris 45 000 kronor ink moms.
2. Murad vägg i bakkant, cirka 10 000 kronor, bara materialet kostade runt 6 000 kronor.
3. Själva garaget, vi valde Mellby Garage dom skräddarsydde ett garage efter våra mått.Vi beställde ett garage utan isolering, pris för detta ink moms, frakt och lossning blev 70 000 kronor.
4. Montering av garage, 0 kronor. Detta gjorde vi helt själva.
5. Isolering av garage, här är jag inte riktigt klar men tänkte visa lite hur jag har gjort, priser återkommer jag med.

Monteringen
Manualen vi fick var på 10 sidor, man får med allting som behövs för att resa garaget, all spik, alla bräddor, stuprör, takpannor rubbet.
Sedan kom det svåra… att läsa och förstå beskrivningen, detta är första gången jag byggde ett garage vad är tex. Ett ”Hammarband” Jag tillsammans med mina medhjälpare kliade oss själva i huvudet, är det någon form att stål eller plåtband som man lägger. Efter ett kort samtal till byggsupporten på Mellby fick vi reda på att denna mystiska beskrivning Hammarband = En planka 22X75, min rekommendation är att man kanske skriver detta i någon form av detaljerad beskrivning för dummies. Det var kul i alla fall. Hammarband = Planka

2 kommentarer:

Bygga garage billigt sa...

Känner igen mig där. Vi köpte och ett färdigpaketerat garage med ett par A¤ med instruktioner....tur man hade en erfaren snickare med sig som kunde dekoda instruktionerna. :) Lärorikt dock.

Unknown sa...

Hej
Jag står i funderingar på att bygga med Mellbygarage.
Jag skulle vilja ha en monteringsbeskrivning för att se hur dom tänker innan jag bestämmer mig för att köpa.

Är det något Ni kan gräva fram och skicka till mig?

jonas_post@hotmail.com