torsdag 7 januari 2010

Dag för dag...

DAG 1
Vi reste alla väggarna första dagen och det blev så rakt som det kunde bli. Vi fick skarva på 20 cm på ena gavelsidan, de hade räknat fel i fabriken. Det var en enkel insats och det fanns så mycket extra material så det vara bara att köra på.
Alla väggelementen var klara med panel och cc mått för framtida istolering. Dom var 120 cm breda och vägde faktiskt inte så mycket. Vi var tre man så det var inga problem, det hade gått med bara två man också. När hammarbanden var fästa satte vi upp lite vindbrädor och nöjde oss för dagen.

DAG 2
Vi reste takstolarna, det gick smidigt tills vi gjorde fel på takstolarna vid gavlarna. Vi satte dom för långt in så vi fick göra om och göra rätt. Denna ändring kostade oss cirka 1 timme i effektiv byggtid. När vi njöt av lunchen framgick det att jag hade läst fel på ritningen, jag läste den bara 7 gånger totalt så man börjar ju undra hur det står till med läskunskaperna.

DAG 3 och 4
Här hade jag nött ut alla mina kontakter och jag fick själv stå för underhållningen på garagets takstolar. Jag började lägga takpapp, det som ligger under takpannor och läkt.
Pappen spikades fast mellan takstolarna och dom skulle vara lätt böjda. När första raden var klar började jag spika läkt så att jag hade något att gå på. Rejäla reglar som var 70X45 spikades med två st 4 tums spik vid varje takstol. Det var öronbedövande kan jag ju lugnt säga. Någon spikpistol var inte på plats, perfekt tillfälle att få lite extra träning i armarna. När pappen var uppe och läkt var spikade var garagets insida täckt mot väta vilket var väldigt skönt.

DAG 5 och 6
Under två dagar la jag takpannor själv det var väldigt roligt att lägga dom på plats. Det blev genast så snyggt och färdigt. Takpannor spikades högst upp två rader, ute vid gavlarna och nere vid takfoten. Jag spikade bara sönder en panna under hela passet vilket jag är väldigt nöjd med. När väl detta var på plats var dom stora momenten avklarade, det som senare följde var att såga läkten i rätt längder, spika vindskivor, lägga takplåt, spika upp några panelbrädor. Det fanns att göra hela tiden kan man väl säga. Jag fick garaget den 16/10 och cirka en månad senare var dom stora sakerna avklarade. Kunde jobba mycket efter jobbet när det var lite ljus kvar annars fick jag lägga tid på helgerna.

TIDEN då?
Sammanlagt har jag själv lagt cirka 60 timmar på garaget och jag är inte klar ännu, plus att jag har haft hjälp. Det tar tid men det är otroligt roligt och lärorikt. Det hade nog varit lite roligare att jobba i sol och värme istället för regn och blåst.

Återkommer kring isoleringsjobbet som jag håller på med just nu i denna eviga kyla... 20 minus igår när jag jobbade.

Johan

Inga kommentarer: