måndag 14 juli 2008

Nybyggaranda...

För ett par år sedan, när Isac kom, började vi fundera på hur vi vill bo nästa gång. Det var ingen brådska, vi hade ju så gott om plats och älskade vår tvåa på Söder. Nu, två år senare, med leksaker och prylar upp över öronen är det andra bud. Det var ett velande fram och tillbaka - ville vi bo i stan eller utanför? Nära jobbet eller nära familj och vänner? Vi tittade på hus, på tomter och lägenheter, mest på nätet, men ingenting kändes rätt. Långt inne grodde drömmen om att få bestämma och utforma själv, bygga eget.
Vi började titta i huskataloger, men vi var överens om att om vi bygger hus ska det vara i klassisk stil, trähus i två plan... Vi räknade och kalkylerade - en liten hobby som jag och Johan har. En dag ringde en säljare från en husleverantör som jag beställt katalog från och berättade om två tomter som var till salu. Det visade sig vara den gamla ödetomten mittemot våra vänner i Länna. Det var en större tomt som styckats i två och som nu efter många år hade blivit klar för att säljas. Vi mötte upp Jocke, säljaren vid tomten. Jag (Bärbel) blev förtjust direkt. Den inre tomten med skaftväg var definitivt intressant. Johan var avvaktande. Jag frågade om det var många som var intresserade av tomten och säljaren berättade att det var ett annat par som varit i kontakt med honom och som skulle titta på tomten senare i veckan och som nu höll på att titta på husmodeller. Jag förstod att det var bråttom. På kvällen satt vi och ältade och räknade... till slut säger Johan; - jag tycker vi tar den. - Jaaaaaaaaa, tjöt jag. Vi mailade Jocke, säljaren, att vi ville ha tomten. Men på kvällen låg jag (som vanligt) och funderade. Han skulle ju inte se sin mail förrän på eftermiddagen. Eftersom det var först till kvarn som gällde, var det ju den som fick tag på säljaren först som skulle få tomten. Så på morgonen ringde jag Jocke och sade att vi bestämt oss. Senare skulle detta visa sig vara ett klokt beslut. Det andra paret hade ringt ett par timmar efter oss och sagt att de också ville ha tomten. Men den var nu vår.
Vi hade blivit med tomt! :-)

Välja husmodell
Efter detta har vi bestämt oss för ett hus från Götenehus (som sålde tomten) som heter Rosenholm. Ett tvåplanshus i trä med både stående och liggande panel. Vi har gjort om hela planritningen och tagit bort ett burspråk eftersom det inte passade in i vår planritning. Det kändes lite överflödigt helt enkelt. På bilden ser man huset från baksidan. Burspråket på höger sida har vi alltså tagit bort. Just nu funderar vi på om vi ska ha ett gult hus med vita knutar eller helt vitt. Det är skitsvårt att bestämma sig...

Kontraktsskrivning och nybyggnadskarta
Sedan var det dags att skriva kontrakt med Götenehus. Det är med totalentreprenad vi kommer att bygga huset. Eftersom Götenehus även administrerade försäljningen av tomten åt säljaren skrev vi kontrakt även för tomten via deras tomtansvarige. Så fort vi skrivit kontrakt beställde Götenehus nybyggnadskarta för tomten. Detta kostar också pengar, precis som allting som har med kommunen att göra vad vi har förstått. Nybyggnadskartan skulle ta ungefär 4 veckor att få, men det tog två och en halv månad!!! Lantmäteriet och ett annat kontor, vad-det-nu-heter, tog sin lilla makliga tid minsann. Men under semestern i Falkenberg så damp kartan ner hos oss och hos Götenehus.

Bygglovshandlingar
Innan nybyggnadskartan kommit, satt jag, Johan och Jocke på Götenenus och förberedde våra önskemål av placering av hus och garage. Även detta har fått stötts och blötts ett antal gånger innan vi till slut bestämde oss för den slutliga placeringen. Det gäller att det verkligen blir rätt, så att man inte ångrar sig efter 5 år. Huset ska placeras så lång norrut på tomten som det går, ungefär där det befintliga gamla sommarhuset som ska rivas, ligger just nu. Bredvid, fast längre upp på tomten ska garaget ligga, i linje med där skaftvägen kommmer. Framför garaget och vid husets östra gavel ska vi ha en garageuppfart. Garage och garage förresten. Vi har nog inte tänkt att ställa bilen där så ofta. Främst ska det fungera som verkstad och förvaring. Det kommer också att fungera bra som avskärmning för baksidan och altanen som vi ska bygga så småningom. (jag har redan planer på ett litet halvt växthus mot garagets ena långsida). När nybyggnadskartan kom skickades den ner till Götenehus huvudkontor som ställer samman alla bygglovshandlingar som behövs och ritar in placeringen i karta. Sedan ska detta skickas upp till oss igen för påskrift och sedan ska vi lämna in detta till Haninge kommun. Jag hoppas verkligen att de nu ritar in så som vi har tänkt det och att det inte blivit några missförstånd av vad vi har sagt. Nu vill vi ju ha in ansökan!

Det är mycket väntan och man får verkligen träna sitt tålamod i detta skede. Om allt går som det ska bör vi ha bygglovet i september eller oktober. Jag håller tummarna för att det ska gå smidigt och utan problem. Tills dess ligger jag och planerar inredning, tapeter och detaljer när jag har gått och lagt mig. Har börjat prenumerera på Sköna Hem och Lantliv. Huset kommer att bli inspirerat av New England, lantligt och kanske lite shabby chic. Precis som alla andra nuförtiden, verkar det som...



Inga kommentarer: