onsdag 23 juli 2008

Snart dags att göra alla extraval

Åh vad tiden går långsamt. De flesta vill att sommaren aldrig ska ta slut, men vi vill att folk ska komma tillbaka från semestern nu så att vi kan bli klara med bygglovshandligarna snart. Johan är pappaledig fortfarande och jag går på semester för andra gången på måndag. Då ska vi göra de sista sakerna inför bröllopet. På lördag är det bara två veckor kvar. Det ska bli skönt när det är avklarat. Så att man äntligen kan kalla sig en ärbar kvinna, moaah ha ha ha.

När alla papper är inlämnade kan vi äntligen börja att titta på alla tillval och annat som vi ska ha i huset. Jag kan räkna upp en bruttolista på saker som vi kanske vill ha extrautrustning för... sedan hänger det såklart på vad hela kalaset kostar. Vi kommer med all säkerhet att få kompromissa med en hel del. Det viktiga är att de stora sakerna som man inte kan ändra eller göra om senare finns med. Är är min lilla lista (Obs! vissa saker på listan är inte Johans önskningar. Finns en möjlighet att min lista är lite längre än hans...):
Detta är alltså saker som inte är standardutförande enligt vårt kontrakt:

- Köksluckor och kökets utformning (vi har ritat om köket själva så här blir det en del ändringar från standardköket)
- Bänkskiva i massivt trä - valnöt (standard är laminatskiva)
- Blandare
- Diskho i porslin
- Diskmaskin, vi vill ha en med knapparna på ovansidan luckan. så att inte Isac kommer åt...
- En extra altandörr, från vardagsrummet
- Badrumskommod och handfat i lilla badrummet nere
- Blandare i lilla badrummet
- Mörka trä- eller parkettgolv på nedervåningen, t ex valnöt eller svart-oljat. Standard är en snygg ekparkett som jag visserligen kan tänka mig, men det skulle passa bättre med lite mörkare golv.
- Trappa, vill ha en med lite mer snickarglädje än den som är standard.
- Badrumskommod med två handfat i badrummet på övervåningen.
- Handfatsblandare i badrummet uppe.
- Badkar på tassar. Jag har hittat ett på Crystal bad som jag vill ha. Bara 8.900 kr... inte så farligt tycker jag och mycket mycket snyggare än det som var standard.













Badrumsutrustningen ska vi, liksom köket, välja från Vedums sortiment. Bilderna ovan är från deras hemsida. Ursnygga möbler tycker jag. Det är dessa jag vill ha. Snygg mot en tapet eller målad vägg istället för helkaklat. Men jag vill nog inte ha badrumsspeglarna som hänger ovanför, utan vanliga speglar som på bilden nedan.













Den är möbeln är också himla snygg, men kommer från Pottery Barn. Vi kommer INTE att importera den från USA...











Här är badkaret som jag sett ut hos Crystal Bad.

Snart är det också dags att träffa köksarkitekten från Vedum. Han eller hon ska hjälpa oss att sätta ihop det kök vi ska ha. Vi har såklart redan tänkt, funderat och ritat en hel del och är ganska på det klara med vad vi vill ha och hur det ska se ut. Sedan får vi se om det är möjligt att göra som vi tänkt oss.


Här är den kökslucka som vi vill ha (Stina, Vedum). Till det diskbänk i valnöt och vitmålad, slipad och liggande panel ovanför. Ovanför spisen tänkte vi ha ett kakel. Jag vill ha ett vitt kakel med blå detaljer från Franska kakelbutiken. Får se om jag får över Johan på detta spår också.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Missa inte den här butiken: http://www.zandvoort.se/ My God vad fina saker dom har.
Ett annat bloggtips också: http://angelattable.blogspot.com/

Rosenholm sa...

ja, vi skulle åka dit i förra helgen med hade stängt den dagen. Kollade in genom fönstret. Kan bli farligt att gå in tror jag...