måndag 5 oktober 2009

Hur vi byggde altanen

För er som undrar hur vi byggde vår altan på 67 kvm, kommer här min (Johan) berättelse om hur det hela gick till.
Det är premiär för mig att skriva på bloggen men jag vill gärna dela med mig av mina erfarenheter kring vårt bygge. Jag har ingen bra bild på hur allting blev till slut, det kommer senare. (lite mörkt nu för att ta bilder)

Vi tog in en offert, när vi fick besked om att det skulle kosta oss 20 000 kronor plus material blev man taggad att göra jobbet själv. Eftersom det var packad sprängsten runt huset behövde vi inte gjuta eller gräva ner plintar.

1. La ut sättgrus/fingrus där stenarna skulle ligga. La ut stenarna med cirka 1 meters mellanrum. Dom längsta reglarna var på cirka 5 meter. Brukade ha 7 stenar per regel. En vid huskroppen och en längst ut.


2. När stenarna var på plats la jag ut reglarna och vägde av med vattenpass, detta tog lång tid fick nog lägga om 1/3 av alla stenar för att få en bra nivå. När det diffade någon millimeter la jag takpapp under regeln, blev hur stabilt som helst.

3. När allting var i rätt höjd började monteringen, nu kände man verkligen att det hände något. Jag la en regel längs huskroppen och en längst ut. Jag byggde 4 stycken sektioner som jag satte ihop med varandra.

4. När alla reglar satt ihop började det roliga men ack så tidskrävande. Skruva brädor. Jag la dom tätt ihop eftersom dom torkar och då blir det springor. Nu när solen har fått torka dom blev avståndet mellan plankorna helt perfekt. Jag fick tipset från vår byggare så jag var inte direkt orolig. Han har sina år av erfarenhet.

Priser då:

Beslag 150 kronor
Trallskruv 774 kronor (1500 skruvar har jag dragit ner)
Regelsruv 318 kronor
Reglar 2328 kronor
Brädor 8014 kronor
Trädgårdssten mått 210X140 á 2,64 st. 112 st = 296 kronor.

Sammanlagt 11 880 kronor

Tiden då, jag jobbade kvällar och helger sammanlagt har det nog tagit 50 timmar.
Sedan har man funderat och planerat en hel del men hade man inte gjort det hade det nog tagit längre tid.

Inga kommentarer: