torsdag 2 september 2010

Om jag skulle göra det igen...


...bygga hus alltså... Så skulle jag gjort en del saker annorlunda. Eller rättare sagt, jag skulle ha velat gjort några andra val än vad vi gjorde denna gången. Inte så att jag ångrar nåt. Nej, vi gjorde de val vi hade medel till och vad vi kunde göra med tanke på hur långt vi hade kommit mentalt i inredningstankeprocessen. Här är i varje fall en lista med saker som jag skulle velat ha och som jag definitivt kommer att sätta på önskelistan om det blir en nästa gång, ej i prioritetsordning, och med motiveringar:


1. Golvvärme även på övervåningen: struntar i estetiken, det blir kalla golv helt enkelt.
2. Mer autentiska materialval. Inte massproducerat parkettgolv, utan mer personliga, gedigna och anpassade material. Hade heller inte valt samma typ av golv i nästan hela huset utan tänkt rum för rum. Mer personligt, varierat och genomtänkt.
3. Samma sak för väggarna, skulle vilja ha mer panel. Till exempel skulle jag velat ha pärlspont i Wilmas rum, liggande råspont i vardagsrummen och i vårt sovrum. Kanske vi kan fixa till så småningom.
4. Nästa gång är jag sugen på att ha större fönster, med enklare spröjs... Mer ljusinsläpp och renare fönster eftersom det hade varit lite lättare att putsa utan en massa olika indelningar.
5. Walk-in closet i anslutning till sovrummet. Så att jag inte väcker Johan på morgonen när jag kvalfullt försöker välja kläder till jobbet.
6. Walk-in skafferi intill köket. För att bättre kunna se vad som finns. Och för känslan...

Så, det får räcka.


Fina sittbänkar.
Bilder från Sköna Hem.

Inga kommentarer: