måndag 13 september 2010

Struttar fram


Jaha, då har jag också gått på reklamen... Köpte igår ett par Reebok Reetone. Men de känns väldigt sköna och bekväma att gå i och kan faktiskt känna av rumpan lite extra efter ett tag. Enligt Reebok ska skon träna rumpan 28% extra, låren och vaderna 11%. Tack svärmor och svärfar, present från er! Jag gillar!

Jag jobbar själv med reklam och marknadsföring och har funderat lite över detta. Såg en reklam på TV häromdagen om Actimel - en liten dryck som ska vara bra för magen och immunförsvaret. I reklamen får man se en man, familjefar som står i garaget med sitt barn och fixar med sin klättrarutrustning. Klipp över till när han är på en bergstopp och klättrar. Man förstår att han lever ett aktivt liv, med brinnande intresse, samtidigt som han är en pappa som umgås med sina barn. En fantastisk människa helt enkelt, som mår så bra eftersom han också dricker Actimel. Driftig och duktig och smart... Jag spyr. Inte får det mig att vilja dricka Actimel. Och min reflektering: En sådan duktig, hälsosam och aktiv människa är väl inte den som främst behöver dricka något som främjar hälsan och immunförsvaret. Relaterar jag till den bergsklättrande familjefadern? - Nej! Jag spyr istället. Tänk om man lagt in en smått otränad, lite småmullig soffpotatis som inte riktigt hinner med all bergsklättring. Som har lite dåligt samvete över just att hon/han inte är så aktiv och vältränad som man borde vara. Som drack Actimel och kände att han/hon mådde lite bättre av det. Relaterar jag? Ja! Mer i varje fall. Sen hade det varit lite kul med ironi i reklamen. En för perfekt bild blir tråkig och icke trovärdig.

MEN! varför gillar jag då Reeboks reklam för mina nya skor. Går igång på rumporna som studsar, svänger och struttar fram i minishorts i reklamen. Det ser fräscht ut. Jag vill också ha en sån rumpa. Jag vill också strutta fram. Relaterar jag? Ja, på nåt märkligt sätt relaterar jag. Fast det måste väl vara till drömmen om en retuscherad 20-årings rumpa antar jag. Det är skillnad på att relatera och att drömma. Vad är det som gör skillnaden mellan reklamer, det är ju inte alltid som den perfekta bilden går hem, men ibland gör den det... Jag struttar i alla fall fram nu.

Inga kommentarer: