torsdag 21 augusti 2008

Köksritningar

När jag kom hem igår hade vi fått våra första köksritningar efter det kök som vi tänkt ha. Nu jäklar börjar det plötsligt hända saker hela tiden. Skönt. Gillar inte när det står stilla. Vi gjorde kantarelltoast och satte oss vid köksbordet och började skissa och fundera på varsitt papper. Jag har under en lång tid haft en bild i mitt huvud ungefär hur jag vill att köket ska se ut. Såklart mycket funktionellt efter hur man jobbar i köket, stora bänkytor med minst tre ställen där man kan stå och hacka, skära, rensa osv. Det ska inte vara för nära mellan diskbänk och spis. Ugn och micro en bit upp och inbyggda. Mycket ljusinsläpp från fönster och så vill jag att det ska kännas luftigt med inte för mycket överskåp. De överskåp som ska finnas ska ha vitrinluckor mestadels. Sen har jag närt en liten dröm om att ha ett litet skafferi för torrvaror osv och en skänk för fina glas och porslin. Jag satte mig och skissade efter detta, vi hade ju redan tänkt lite på det när vi designade grunden för köket i och med planritningen. Känslan ska vara lantlig men även modernt, så skåpsluckor och lådor ska ha spegel och vara vita. Bänkskivan ska vara massiv valnöt och lite tjockare än standard, ca 3 cm. Köket kommer att bli som ett "G" till formen ungefär. På vänster sida först en skänk med vitrinskåp över, sedan kommer kyl, frys, ugn och micro. I vänstra hörnet skulle skafferiet ligga, med en dörr in. Rakt fram kommer så liten avställningsyta och spis med fläktkåpa och smala överskåp på varsin sida. Därefter en lång bit bänkskiva med utdragslådor i skåpen under. Över bänken ett fönster och hyllor på konsoler. På högra flanken fortsätter bänkskivan en bit, ett hörnskåp undertill och sedan kommer diskbänk och skåp under. Över diskbänken ett stort fönster ut mot trädgården så att man kan titta ut när barnen leker :-). Till höger om diskbänk är diskmaksinen och direkt därefter kommer "knorren" som vi kallar den - en snutt bänk och skåp i vinkel som sticker ut som en förankrad köksö eller vad man nu ska kalla det, så att "G:et" blir helt. I vårt fall blir det ett spegelvänt och vält G.... Hänger ni med? Jag lägger upp köksritningen när den är färdig. Förresten, över spis vill jag ha kakelplattor som stänkskydd och över övriga bänkar vill jag ha vitmålad liggande panel. Över panelen där det inte finns överskåp har vi hittat en jättefin tapet som skulle bli jättefin. Ska se om jag kan hitta en bild på den någonstans.

Härnäst ska vi boka en tid med köksleverantören för att få allt på plats. Sen får vi en kalkyl på vad kalaset kommer att kosta, eftersom det definitivt kommer att bli dyrare än vad som ingår i standardutrustningen. Vi vill ha högre överskåp, vitrinluckor, utdragslådor, bänkskiva i valnöt, annan luckmodell mm.... Bara bänkskivan kostade 3000 kr mer/meter än laminatskivan som var standard... Hua! men vi tänkte att om vi ska lägga lite mer pengar på nåt så är det köket. Hellre då strunta i andra golv än standard... Men vi får väl se. Fortsättning följer.

Nu ska vi också få till ett möte med grundkillen och en rivningsfirma som husleverantören har föreslagit. Då kommer få en offert på vad rivningen kan gå på. Sedan ska vi kolla med vår KAs kontakt också och få in en mer exakt offert från honom. Sen beslut.

Hittade några bilder från filmen Practical Magic (tror den heter Magiska systrar på sv). I den filmen finns det med ett jättecoolt hus i viktoriansk stil, som är helt fantastiskt. Det huset har inspirerat mig länge och skulle gärna anamma lite av detaljerna där.

2 kommentarer:

Tinnar och torn sa...

Hejsan!
Va roligt med ännu en husbyggarblogg. Man kan aldrig läsa för många. Ska bli kul att följa ert bygge. Urtjusigt kök! Kram Petronella

Rosenholm sa...

Hej Petronella! Ja, jag kollar själv runt på massor av bygga-hus-bloggar. Har sett er också, vilket fantastiskt hus ni ska bygga. Ska bli kul att följa. Titta på "Magiska systrar" om du inte redan sett den. Mycket tinnar och torn på det huset (som visserligen inte finns i verklighetet, men så hiiiiimla häftigt:-) Kram Bärbel