tisdag 20 januari 2009

Inredningsdrömmar och kval

Nu börjar inredningsdrömmarna och planerna skjuta fart ordentligt. Det finns så himla mycket snyggt! Vi skulle nog behöva ett par hus till för att kunna få in allt man skulle vilja göra stilmässigt. Man vill ju ha en enhetlig inredning där allt hänger ihop och stämmer tillsammans, men ändå kunna variera med färger och teman. I hallen har jag redan bestämt mig (bara att hoppas att maken vill detsamma :-).

Såhär vill jag ha det stilmässigt, blått och vitt, med pärlspont på vissa hela väggar och som bröstpanel på övriga, med en blårandig tapet över. Platsbyggda bänkar med förvaring och lantliga hatthyllor och krokar.
Sedan har jag tänkt på färger: Det är lätt att det blir lite tråkigt och fegt med mycket vitt om man tänkt sig lite romantiskt eller marint. En fördel är ju att det blir lättare och inte lika dyrt om man vill variera och göra om. Men jag vill använda mer färger har jag kommit fram till. Tittar man på inredningsprogram från USA är de väldigt duktiga på att använda olika färger, både för sig och tillsammans. Det ska vara jordnära färger, hämtat från naturen så blir det finast. Inte nödvändigtvis ljusa färger, även om det kanske är att föredra i de rum jag har tänkt på till vårt hus. Här är några exempel jag gillar:

Här en hall till, i ljusgult. Helt underbart tycker jag, gärna i kombination med möbler i mörkt blankt trä. I kontrast med den vita trappan och övriga detaljer som lister och foder blir det så himla snyggt. Jag skulle kunna tänka mig en sådan färg både i vardagsrum och i sovrum.

Eller varför inte ljusgult i köket? Här med en jättesöt tapet med små röda prickar.


Gråblå eller duvblått är också jättesnyggt mot vita detaljer och snickerier. Kanske något för vardagsrummet...
I sovrummet har jag tänkt på romantisk, marin eller fransk lantlig stil. Man kanske kan göra någon sorts kombination? I vardagsrummet där uppe blir det definitivt någon färg eller tapet på väggarna, med vita vitrin/bokskåp. Isacs rum tror jag skulle bli fint med blått och vitt, med rutiga tapeter. I vardagsrummet, kök och matplats på nedervåningen har vi hela tiden tänkt oss någon kombination av marint och lantligt, så det tror jag att vi ska hålla fast vid.
Lilla badrummet ska definitivt inredas som en liten båt... ha ha kanske inte, men i varje fall få ett marint tema. Badrummet där uppe är fortfarande ett mysterium. Något elegant och lite lyxig känsla skulle jag i varje fall vilja ha.
Bilder från Sköna Hem, Extreme Home Makover, Villa Nordic.

Inga kommentarer: