torsdag 12 februari 2009

Sprängning

Vi var på tomten igår igen och träffade markentrisen C för att titta på vår blivande gräsmatta. Vi behöver såklart spränga lite mer än vad de trodde från början, men det var jag helt beredd på. Det blir 40 enheter till, alltså totalt 200 enheter som ska sprängas. Anledningen till att vi behöver spränga så pass mycket är för att vi vill ha en så plan baksida som möjligt och att vattnet inte ska rinna mot huset. Det vore ju dumt. Vi fick inte höja huset enligt bygglovsenheten och därför blir det mer sprängning. En fördel med det är att vi då får mer utfyllnadsmaterial till framsidan. En fördel med det i sin tur (att vi behöver fylla ut framsidan) är att vi inte behöver frakta bort den bortsprängda stenen :-). Det är som om kosmos flöden är på vår sida ha ha ha.

När vi ändå var där och stövlade runt och tittade på var huset och garaget kommer att stå, så såg vi att vi vill flytta garaget en meter närmare tomtgränsen, samt sänka sockelhöjden med 70 cm för att det ska ligga på samma höjd som huset. Jag ringde vår bygglovshandläggare idag och fick ok på detta. Ringde vår markentreprenör C och meddelade detta. Han ska nu täcka av marken på hela tomten och då även där garaget ska stå och då ser vi om vi kommer behöva spränga nåt mer för att få ner garaget.

Det var jättehäftigt att se tomten nu, huset och grunden är helt borta, bara en massa stenbumlingar och jord. Det var svårt att känna igen sig eller orientera sig helt plötsligt. C hade med sprayburk markerat var hörnen på vårt hus och garaget kommer att vara. Jag stod i vår blivande matplats och kände efter. Coooooolt! Idag fortsätter de som sagt med att täcka av marken och spränga. Vi får se när vi får tillfälle att åka dit igen och titta, i helgen kommer mina föräldrar och jag och Johan ska iväg på en kort "alla hjärtans dag" resa lördag-söndag. Men fortsättning följer såklart...

1 kommentar:

Pernilla sa...

Känner igen mig i det här!!! Det är en spännande resa som vi påbörjar!